Irti makeanhimosta

book_cover1.jpgRavitsemusterapeutin työssä yksi minulle yleisemmin esitetty kysymys on koskenut painonhallintaa ja makeanhimosta irtautumista. "Miten pääsee eroon jatkuvasta ja voimakkaasta makeanhimosta?" Liiallinen makeansyönti on merkittävä syy paino-ongelmiin ja kun makeanhimo hellittää, painokin lähtee laskuun.

Irti makeanhimosta

Otava 2008 (kovakantinen) ja 2009 (pokkari)

Ravitsemusterapeutin työssä yksi minulle yleisemmin esitetty kysymys on koskenut painonhallintaa ja makeanhimosta irtautumista. "Miten pääsee eroon jatkuvasta ja voimakkaasta makeanhimosta?" Liiallinen makeansyönti on merkittävä syy paino-ongelmiin ja kun makeanhimo hellittää, painokin lähtee laskuun.

Itse en ole koskaan uskonut siihen, että makeanhimo hellittää parhaiten, kun kielletään ruokavaliosta kaikki herkut. Makea on miellyttänyt ihmisiä jo aikojen alusta lähtien ja pieni määrä makeaa voi hyvin kuulua jokaisen ruokavalioon. Kuitenkin makeanhimo ja hallittu makeansyönti ovat kaksi eri asiaa.

Käytännön työssäni huomasin, että lähes jokainen makeanhimon kanssa kamppaileva kokosi ateriansa tavalla, joka ruokki makeanhimoa. Aterialla oli usein liian vähän kuitua ja proteiinia, joilla molemmilla on vaikutusta makeanhimoon. Aterialla saattoi olla liian vähän verensokeria nostavia hiilihydraatteja tai toisaalta hiilihydraattien määrä saattoi olla liian suuri.

Moni meistä syö makeaa tunteisiinsa. Makea on voinut toimia lohdukkeena jo lapsuudessa ja tämä totuttu tapa seuraa helposti aikuisuuteen. Tunnesyöjäkin usein kokoaa ateriansa makeanhimoa lisäävällä tavalla. Tunnesyöjän on tärkeä miettiä, miksi syö tunteisiinsa ja mikä muu kuin syöminen toisi mielihyvää ja iloa elämään.

Idea kirjan kirjoittamiseen alkoi siis käytännön työssä tehdyistä havainnoista. Halusin kirjan avulla jakaa ravitsemustietoutta myös niille, jotka eivät toiveistaan huolimatta pääse ravitsemusneuvontaan. Monessa kaupungissa tai kunnassa ei ole yhtään laillistetun ravitsemusterapeutin virkaa eikä kaikilla ole mahdollisuutta hakeutua yksityispuolen vastaanotolle. Helppolukuinen ja käytännönläheinen kirja on oivallinen tapa jakaa tietoa mahdollisimman monelle.

Miten verensokeritaso pidetään tasaisena ja sitä kautta vaikutetaan makeanhimon sammumiseen? Miten hiilihydraatit, kuidut ja proteiinit vaikuttavat makeanhimoon, mistä niitä saadaan ja kuinka paljon niitä tarvitaan? Miten syömiseen vaikuttavien psykologisten tekijöiden tunteminen auttaa syömisen hallinnassa? Miten aineenvaihdunta pidetään vilkkaana ja miten painonhallinta onnistuu parhaiten?

Kirjassa on käytännönläheisiä makeanhimoa estäviä ja lisääviä ateriamalleja. Kirjan loppuun olen koonnut viikon ruokailumallin painonhallintaa tukevaan ja makeanhimoa estävään ruokailuun. Mukana on myös helppoja ja nopeatekoisia ruokaohjeita pääruoalle ja herkutteluhetkiin.  

Kovakantinen kirja (loppuun myyty) ilmestyi vuonna 2008 ja saman kirjan pehmeäkantinen versio vuonna 2009.

Kirjasta ilmestyi uudistettu (uutta. päivitettyä tietoa sisältävä) painos vuoden 2013 lopulla.