Jaksaminen/Vireystila:

Oleellisia vireystilaan ja jaksamiseen vaikuttavia tekijöitä unen, ihmissuhteiden ja elämäntilanteen lisäksi ovat ravintotekijät. Niillä on paljon vaikutusta sekä lyhyellä että pitkällä tähtäyksellä.

Lyhyellä aikavälillä eniten merkitystä on oikealla aterian koostamisella sekä ruokarytmillä.Hyvä ruokavalio on kokonaisuus, mutta jaksamista ja vireystilaa ajatellen eniten merkitystä on hiilihydraatin ja kuidun määrällä. Vähintäänkin yhtä tärkeää on tiedostaa, miten verensokeritaso pysyy mahdollisimman tasaisena, eli mitkä yksittäiseltä aterialta löytyvät ravintotekijät estävät liiallista verensokerin heittelyä. Jos aterialta puuttuu verensokeritason nousuja ja laskuja hidastavia ravintotekijöitä, on seurauksena väsähtäminen ja työtehon lasku.


Pitkällä tähtäyksellä jaksamiselle merkityksellisiä tekijöitä ovat ruokavalion vitamiini- ja antioksidanttipitoisuus, sopiva proteiinin ja kuidun saanti, sekä suoliston terve mikrobikanta. Terve suolistomikrobisto auttaa ruoansulatuksessa, syömämme ruoan imeytymisessä, ja uusimman tutkimustiedon mukaan myös painonhallinnassa ja mielialaa kohottavien välittäjäaineiden muodostamisessa.

Tärkeitä jaksamista tukevia aineksia ovat myös välttämättömät rasvahapot. Moni saa ruoastaan liian vähän terveyttä ja jaksamista edistäviä rasvahappoja. Saatamme myös tietämättämme valmistaa haitallista tulehdusruokaa, jolla on paljon haitallisia vaikutuksia terveyteen ja jaksamiseen. Naisilla korostuu myös riittävä raudan saanti sekä raudan hyvä imeytyvyys.

Jaksamista tukeva ruokavalio on mieluisa, monipuolinen ja omassa arjessa toteutettava. Väsymyksen ja loppuun palamisen hetkellä ruokailu voi jäädä tärkeysjärjestyksessä vähäisemmälle sijalle, vaikka juuri ruokavalioon panostamisella estettäisiin vakavammat ravintoainepuutokset ja voimakkaammat väsymystilat. Usein ruokavaliota on syytä täydentää hyvin imeytyvillä ravintolisillä, mutta ensisijaisesti parempi jaksaminen ja vireystila lähtevät monipuolisesta ruokavaliosta ja oikein koostetuista aterioista.

Jaksamista ja vireystilaa käsittelevän ravitsemusneuvontapaketin avulla voit varmistaa riittävän ravintoaineiden saantisi, parantaa huomattavasti vireystilaasi sekä opetella valmistamaan helppoa, terveellistä ja jaksamista edistävää omatekoista "pikaruokaa".

Lue lisää