dreamstime_xs_74424594.jpg

Kirsin tarina

Keski-ikää lähestyvä Kirsi omaa perusterveelliset elämäntavat; ruokailu- ja liikuntatottumukset ovat melko hyvällä mallilla eikä ylipainoakaan ole muutamaa ylimääräistä vyötärökiloa enempää. Olikin yllätys, kun työterveyshuollon laboratoriomittauksissa kolesteroliarvo lähenteli seitsemää.

Kirsillä on isän puolelta sukurasite sydän- ja verisuonisairauksille.

Monia ruokavaliokokeiluja

Kirsi kokeili monenlaisia ruokavalioita. Tiukka hiilihydraatiton karppaus alensi arvoja jonkin verran, mutta jonkin ajan kuluttua olo tuntui raskaalta, suolisto oikutteli ja ruokavalion suppeus huolestutti Kirsiä. Runsaskuituinen ruokavalio ei myöskään sopinut, sillä siitä tuli vatsa- ja suolisto-oireita ja painokin pyrki noususuuntaan. Kirsi kokeili myös rasvatonta linjaa, jonka seurauksena kolesteroliarvo nousi entisestään. Lääkärin ehdottamat kolesterolilääkkeet eivät kiinnostaneet, koska jo aikoinaan isä sai niistä pahoja lihaskipuja.

Lopulta Kirsi löysi ruokavalion, jota hän on valmis jatkamaan vaikka lopun ikäänsä. Terveellisen, miellyttävän ja suotuisasti koko terveyteen vaikuttavan kokonaisuuden, jonka avulla hän sai kolesteroliarvonsa laskemaan lähelle viittä. Puolen vuoden päästä työterveyshuollon tarkastuksessa arvo oli edelleen 5.1, josta Kirsi on enemmän kuin tyytyväinen.

 

Miten Kirsi sai parannettua kolesteroliarvonsa?

Moni suomalainen omaa geeniperimän, joka altistaa kohoaville rasva-arvoille, jos ruokavaliosta puuttuu kolesterolia alentavia tekijöitä.

Ylipaino kulkee usein käsi kädessä kolesterolin kanssa.
Lievästi koholla oleva kokonaiskolesteroliarvo ei yleensä ole vaarallista. Jos kohonneeseen kolesteroliarvoon yhdistyy matala HDL-kolesteroli, tai suurentunut triglyseridi-, sokeri- tai verenpainearvo, on kolesterolin alentaminen ja matala-asteisen tulehduksen hillitseminen tärkeää.

Kultainen keskitie 

Usein mielletään virheellisesti, että vähärasvainen ruokavalio korjaisi kolesteroliarvoja. Myöskään liian runsas rasvamäärä tai väärä rasvan laatu ei paranna arvoja. Tällaiset ruokavaliot saattavat alentaa kolesterolia hetkellisesti, mutta ovat usein kokonaisterveyttä ajatellen haitallisia.

Kun ruokavalion rasvahappotasapaino saadaan kuntoon, alkaa tuloksia näkyä jo muutamassa viikossa. Kuitenkin tehokkaaseen kolesterolin alentamiseen tarvitaan myös muita ravintotekijöitä.

Hyviä tuloksia jo lyhyellä ajalla

Ravitsemusneuvonnassani on ollut paljon ihmisiä, jotka ovat saaneet alennettu kolesteroliarvojaan 6-8:sta viiteen. Tulokset ovat lähes aina pysyviä, jos tehdään miellyttäviä, turvallisia ja omassa elämässä toteutettavia, tehokkaita muutoksia.

Ruokavaliohoito on usein tehokkaampi ja miellyttävämpi kuin kolesterolilääkitys. Kolesterolilääkityksen yksi tehtävä on matala-asteisen tulehduksen hillitseminen. Oikea ruokavalio toimii lääkkeen tavoin, mutta ilman sivuvaikutuksia. 

Tilaa selkeä rasva-arvoja alentava ja miellyttävä ohjeistus