pirjo-saarnia.jpg

Pirjon tarina

Olen harrastanut liikuntaa monipuolisesti lähes koko elämäni noin nelikymppiseksi saakka, jolloin ensimmäiset vakavat selkävaivat lopettivat pysyvästi useimmat rakkaimmista liikuntaharrastuksistani. Magneettikuvaus osoitti selässäni olevien välilevyn pullistumien lisäksi niverikkoa (sukurasite), nikamapäätelevyjen muutoksia (Modic) sekä lievää selkäydinkanavan ahtaumaa.

Lähes jokapäiväisenä seuralaisena oleva krooninen selkäkipu ei tunnu mukavalta, varsinkaan kun elämäntavoista ei löydy selkeää pahentavaa tekijää: tupakointia, liikkumattomuutta tai huomattavaa ylipainoa.  

Ravintoasiat olivat tuttuja jo ammattini puolesta. Omien kokemusteni sekä asiakkaiden kipukokemusten siivittämänä hankin lisää syventävää, luotettavaa tietoa selkään ja niveliin vaikuttavista ravintotekijöistä kuten matala-asteisesta tulehduksesta ja sen vaikutuksesta kipukokemukseen, happo-emästasapainosta ja verenkiertoon vaikuttavista ravintotekijöistä. Myös oikea tietämys kipupotilaalle sopivasta liikunnasta sekä kudos- ja hermoärsytykseen vaikuttavista tekijöistä on oleellisen tärkeää.

Oikeat ravintotekijät sammuttavat tulehdusta ja kipua

Matala-asteisen tulehduksen ja ravinnon yhteys oli ennestään tuttua, mutta omien kokemusten myötä ymmärsin nyt syvällisemmin, kuinka tärkeää tulehdusta hillitsevä ruokailu on myös kivun kannalta.

Kun tulehduskuormitus kehossa vähenee, vähenevät myös kivut. Tulehdus vaikuttaa kipuun, koska se aktivoi kipuhermopäätteitä ja kivun välittäjäaineita. Tästä syystä tulehduksen sammuttaminen on oleellista myös kivun lieventämisessä.

Oikeilla ravintotekijöillä pystyn vaikuttamaan suotuisasti selän verenkiertoon ja aineenvaihduntaan. Huomasin myös, että jo parinkin kilon ylimäärä keskivartalolla muutti oman selkärankani asentoa haitallisesti ja aiheutti voimistuvaa kipua ja hermopuristusta. Oikean ja mieluisan ruokavalion avulla pystyn pitämään painoni vakiossa, hillitsemään ruoan aiheuttamaa matala-asteista tulehdusta, ja vaikuttamaan selän ja nivelten aineenvaihduntaan suotuisasti.
Nyt 48-vuotiaana elän haastavan selkäni kanssa kivuttomampaa elämää ja olen siitä suunnattoman onnellinen.

 

Kivun taustalla on useita tekijöitä

Kipujen taustalla voi olla monta vaikuttavaa tekijää. Akuutti, äkillinen kipu johtuu yleensä repeytymisestä, tukkeutumisesta, voimakkaasta kudosärsytyksestä tai tulehduksellisesta muutoksesta. Kroonisen kivun taustalla on yleensä hermo- tai kudosvaurio, jossa on aina mukana myös matala-asteista tulehdusta.

Usein krooniselle kivulle (kuten selkäkivulle) ei löydetä selkeää syytä. Taustalla on usein monia tekijöitä kuten  rakenteellista poikkeavuutta, mutta hyvin usein myös ruokavaliotekijöitä, lihaskireyksiä ja stressiä.  

Tutkimusten mukaan useimpien kroonisten kiputilojen (selkäkivut, reuma, nivelkivut, fibromyalgia) taustalla on voimakas oksidatiivinen stressi eli tulehdustila. Usein esiintyy myös tulehdusta sammuttavien antioksidanttien puutetta. Fibromyalgiapotilailla proteiinin ja aminohappojen saanti on usein niukkaa, joka voi osaltaan vaikuttaa maitohapon heikkoon poistumiseen sekä yleiseen jaksamiseen.  

Tutkimustieto vahvistaa myös stressin olevan yksittäinen kipua pahentava tekijä. Stressi muuttaa suoliston mikrobistoa haitalliseen suuntaan ja lisää suolistossa tulehdusta aiheuttavien yhdisteiden syntyä. 

Moni syö tietämättään tulehdusruokaa, jonka ansiosta kivut pahenevat. Tulehdus aktivoi kipuhermopäätteitä ja kivun välittäjäaineita. Aiheesta on jo saatavilla tutkimustietoa, ja käytännön ravitsemusneuvontatyö sekä omakohtaiset kokemukseni vahvistavat tämän.

Ruokavaliolla voidaan vaikuttaa kipuihin

Ruokavaliolla voidaan vaikuttaa suotuisasti moneen kipuja aiheuttavaan tekijään. Tulehdusta hillitsevä syöminen, painonhallinta, oikea rasvahappotasapaino ja suolistomikrobiston muuttaminen ovat avainasemassa. Lihaskireyksiin voidaan usein vaikuttaa happo-emästasapainoa ja gluteenimäärää säätelemällä. Ruokavaliolla ja muilla elintavoilla pyritään parantamaan nivelten verenkiertoa, joka myös osaltaan vaikuttaa kiputiloihin.  

Lue lisää