dreamstime_xs_55316814.jpg

Markun tarina

58-vuotiaalla Markulla oli jo pitkään ollut moninaisia oireita: väsymystä, ärtyisyyttä, jalkasärkyjä ja heikentynyttä vastustuskykyä.

Ylipainoa oli päässyt kertymään huomattavasti, eivätkä elämäntavat muutenkaan olleet ihan parhaalla mallilla. Markku hakeutui tutkimuksiin, ja kahden tunnin sokerirasituskokeen arvo oli lähes 9. Markulla todettiin heikentynyt sokerinsieto ja merkittävästi kohonnut riski aikuistyypin diabetekselle.

Ruokavalio-ohjeistu ei miellyttänyt

Markku sai kehotuksen lisätä liikuntaa, laihduttaa sekä ruokavalion, josta ei suoraan sanoen pitänyt. Markku ei halunnut syödä vähärasvaista ja runsashiilihydraattista ruokaa, vaikkakin ymmärsi kuitupitoisen ruoan tärkeyden. Markkua väsytti edelleen ja painoakin oli vaikea pudottaa.

Apu löytyi maltillisesta hiilihydraattimäärästä ja sopivasta rasvamäärästä

Kun Markku löysi verensokeria tasaavan, maltillisesti hiilihydraattia ja sopivasti hyvälaatuista rasvaa sisältävän ruokavalion, laski aterian jälkeinen verensokeriarvo lähelle kuutta. Olo oli hyvä ja ruokavalio mieluinen. Painokin lähti vaivattomasti laskuun maltillisemman hiilihydraattimäärän myötä.

Markku on nyt tyytyväinen mies. Oivallettuaan verensokeria tasaavan ruokailun periaatteet, on ruokailu helppoa, mieluisaa ja terveyden kannalta turvallista. Omia mieliruokia voi edelleen syödä, kun hallitsee kokonaisuuden ja ymmärtää verensokeritasoon vaikuttavat ravintotekijät.


Miten Markku paransi sokeriarvonsa?

Korkeita verensokeritasoja on tärkeää hoitaa mahdollisimman varhain. Pitkään koholla oleva verensokeri on haitallista koko terveydelle. Uusimmat tutkimukset osoittavat, että ajoissa aloitetut elämäntapamuutokset ehkäisevät kakkostyypin diabeteksen puhkeamista. Miellyttävä ja tehokas ruokavalio on avainasemassa.

Jo olemassa olevan diabeteksen hoito on yhtä lailla tärkeää, sillä korkea verensokeritaso lisää riskiä diabeteksen lisäsairauksille kuten munuaissairauksille (nefropatia), silmän verkkokalvosairauksille (retinopatia) ja hermomuutoksille (neuropatia). Diabeetikolla on myös lisääntynyt riski sydän- ja verisuonisairauksille.

Verensokeritasoa parantavassa ruokailussa on tärkeää säännöllisyys, sopivat annoskoot, kuitupitoisuus sekä oikea rasvan laatu.

Perinteinen lautasmalli (jossa on perunaa/riisiä/pastaa, ja lisänä leipää ja maitoa) sopii osalle, mutta ei kaikille. Moni diabeetikko saa verensokeriarvojaan parannettua syömällä hiilihydraatteja vain maltillisesti sekä korvaamalla osan hiilihydraateista pehmeällä rasvalla.

Maltillinen hiilihydraattimäärä mutta samanaikaisesti kuitupitoinen ruoka, hyvä rasvan laatu, matala-asteisen tulehduksen hillitseminen, onnistunut painonhallinta, säännöllinen syöminen ja mieluisa ruoka; siinä avainsanat parempaan diabeetikon verensokeritasapainoon.

Lue lisää, kuinka ruokavaliolla vaikutetaan suotuisasti diabetekseen ja korkeisiin verensokeritasoihin.