Proteiinidieetillä, paastolla vai jollain ihan muulla?

08.05.2018

shutterstock_161814572.jpg

On taas se aika vuodesta, kun katseet ja ajatukset kohdistuvat vyötärön seutuun. Mahdollisista ylikiloista halutaan eroon nopeasti, joskus lähes keinolla millä hyvänsä.

Harkitsemattomalla laihdutustavalla on kuitenkin usein ikäviä seurauksia; olo saattaa hetkellisesti tuntua hyvältä ja energiseltä, mutta totuus ilmenee usein vasta myöhemmin. Olemme tietämättämme saattaneet syödä suolistoomme painonhallinnalle epäsuotuisan mikrobiston. Suoliston mikrobisto joko auttaa laihtumaan tai se auttaa lihomaan.

Aineenvaihdunnalle tärkeää lihasmassaa on saattanut kuihtua pois liialisissa määrin. Tai olemme saattaneet itsemme väsymyspisteeseen yksipuolisella ruokailulla ja uhkaavilla ravintoainepuutoksilla. Kohtuullinen liikuntamäärä on aina tärkeää, mutta jos laihtuminen perustuu tolkuttomaan liikuntarääkkiin, niin kysynpä vaan, että kuka jaksaa ja ehtii jatkaa valtavaa liikuntamäärää vielä hetken aloitushurman jälkeenkin? 

Päivitä painonhallintatietoutesi

Painonhallinnasta on viime vuosina saatu paljon uutta luotettavaa tutkimustietoa. Pysyvämpiin painonhallintatuloksiin mielivän on tärkeää päivittää tietämystään. On aika unohtaa kalorien laskenta, lautasmallit tai runsashiilihydraattiset ruokavaliot. Mutta yhtä lailla on vaarallista turvautua vähäkuituiseen, runsasproteiiniseen dieettiin. Suuri värin määrä auttaa painonpudottajaa, mutta lautasmalli runsaine hiilihydraattimäärineen harvoin toimii sellaisenaan. Maltillinen hiilihydraattimäärä, mutta kuitenkin kuitupitoinen ruoka toimii jo paljon paremmin.

Suoliston mikrobisto mukana painonhallinnassa

Uusimpien tutkimusten mukaan monella ylipainoisella on normaalipainoisia suppeampi suolistomikrobisto, joka on usein seurausta yksipuolisesta ruokavaliosta, liiallisesta proteiinin ja liian vähäisen kuidun saannista, tai antibioottien liikakäytöstä. Suoliston mikrobisto on tärkeä tekijä koko terveydelle, myös onnistuneelle painonhallinnalle. Järkevä painonhallitsija, joka tähtää pysyvämpiin tuloksiin, aloittaa "laihduttamisen" suolistosta käsin.

Varo liiallista proteiinikuormaa

Riittävä proteiinin saanti on tärkeää, mutta liian runsas proteiinin saanti haitallista. Valitettavan usein laihdutusdieetit sisältävät liian paljon proteiinia tärkeiden kuitujen ja rasvahappojen kustannuksella. Uusimpien tutkimusten mukaan liiallisen proteiinikuormituksen myötä useita grammoja proteiineja jää imeytymättä, ja tämä johtaa epäsuotuisien aineenvaihduntatuotteiden syntymiseen ja vääristyneeseen suolistomikrobistoon. Kun tähän yhdistyy (varsin yleinen) suoliston liiallinen läpäisevyys eli ns. vuotava suoli sekä länsimaisen tulehdusruoan syöminen, on väylä kroonisille sairauksille sekä jatkuville paino-ongelmille pedattu.

Uskalla käyttää hyviä rasvoja riittävästi

Moni meistä elää edelleen rasvakammon vallassa. 20 vuotta käytännön ravitsemusterapiatyötä tehneenä voin vakuuttaa, että hyviä tuloksia saadaan kun uskalletaan luopua rasvakammosta ja otetaan hyvät rasvat ruokavalioon sopivissa määrin. Rasva tasaa verensokeritasoa ja aikaansaa tasaisemman vireystilan, sammuttaa makeanhimon ja auttaa painonhallinnassa.

Syö tulehdus kuriin

Ylipainoon liittyy lähes aina myös matala-asteinen tulehdus. Lihominen häiritsee energiaa polttavien mitokondrioiden toimintaa rasvakudoksen soluissa sekä sotkee koko elimistön normaalitoimintaa. Syöty energia ei kulu normaalilla tavalla vaan kertyy helpommin rasvaksi, lihomiskierre jatkuu ja rasvakudoksen sekä koko kehon tulehduskuorma kasvaa. Vaikka tulehduksen taustalla voi olla monia tekijöitä, on ruokavalio yksi tärkeimmistä. Väärä ruoka aiheuttaa tulehdusta, mutta onneksi asia menee myös toisin päin; ruoalla on mahdollista sammuttaa tulehdusta, parantaa suoliston kuntoa sekä vaikuttaa suotuisasti myös painoon.

Haluatko onnistujien joukkoon?

Haluatko Sinä nopeita tuloksia, ja pikaisia pettymyksiä? Vai haluatko jo lopultakin kuulua niiden joukkoon, jotka laihtuvat 3, 10 tai 16 kiloa yllättävän helposti ja miellyttävästi, ja jotka pitävät painonsa vielä vuodenkin päästä? Tämä vaatii pientä opettelua, luotettavan painonhallintatiedon päivitystä, säännöllisyyden opettelua, mutta ennen kaikkea oikeiden asioiden oivallusta. 

 

 



Kategoria: